Premýšľali ste niekedy nad tým, prečo sú okná v lietadle okrúhleho tvaru? Odpoveď je veľmi jednoduchá

Lietadlo bolo pôvodne navrhnuté s obdlžníkovými oknami ako boli okná domov. Vyvstala otázka, sú to len okná dizajnérskych rozmerov, ktoré zmenili kolesá? Alebo existuje nejaké vedecké vysvetlenie tohto javu? Odpoveď je veľmi jednoduchá!

V raných časoch boli okná lietadiel obdĺžnikové, rovnako ako okná, ktoré sme používali v našich domoch. Keď sa lietadlo vyvinulo, lietadlá museli lietať vo vyšších nadmorských výškach, predovšetkým preto, aby sa vyhli vzduchovým bublinám a znížili spotrebu paliva.

V dôsledku toho boli lietajúce telesá čoraz viac potrebné na kompenzáciu zvyšujúceho sa tlaku vzduchu spôsobeného vysokým vzduchovým vzduchom. Zároveň bolo potrebné, aby bol tvar kabíny kubický, aby sa znížil rozdiel medzi vonkajším a vnútorným tlakom. V dôsledku výšky sa telo lietadla rozširuje kvôli zvyšujúcemu sa tlaku a v dôsledku toho veľké sily ovplyvňujú lietajúci materiál, z ktorého je vyrobený.

Vzhľadom na obdĺžnikový priestor pre cestujúcich lietadla je pochopiteľné, že vysoký tlak vo vzduchu sa váži na kufre letúna a je viac rozptýlený, keď okná sú kruhové. To isté platí pre okná lode a vesmírne raketové okná.

 

Pokiaľ ide o „dýchacie otvory“ na oknách, ich úlohou je vyrovnávať tlak vzduchu medzi vrstvami skla. Letecké okná sú tvorené tromi vrstvami skla, ktoré majú preto za následok zníženie tlaku vzduchu medzi vonkajšími a vnútornými sklenenými vrstvami.

ZDROJ:filantropikum.com

You Might Also Like

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>